جراحی لییزک چشم

لیزیک و لازک

عبارت لیزیک یا LASIK، مخفف عبارت Laser-Assisted In-Situ Keratomileusis است. این عمل جراحی نزدیک به 20 سال است که در سراسر دنیا توسط چشم پزشکان استفاده می شود و به بهبود بینایی میلیون ها نفر مبتلا به مشکلات مربوط به چشم کمک کرده است. این روش درمانی آنقدر موثر و کارآمد است که حتی ناسا هم آن را تایید کرده و از آن برای درمان چشم فضانوردان خود استفاده می کند.

در حال حاضر لیزیک پرکاربردترین و پرطرفدارترین جراحی لیزر چشم است. لیزیک سرواژه اصطلاح “کراتومیلوز درجا با استفاده از لیزر است” و به این صورت انجام می‌شود که جراح فلپ (لایه) باریکی را، با ضخامت حدود 100 تا 180 میکرون، از بافت قرنیه می‌برد. فلپ حاوی هر دو لایه اپیتلیوم (لایه فوقانی) و بخشی از لایه استروما است.

پرطرفدار بودن لیزیک بی‌دلیل نیست، کارایی این روش برای اکثر بیماران فوق‌العاده است. بیمارانی که عمل لیزیک را به PRK ترجیح می‌دهند، از کوتاه‌تر بودن دوران بهبود و بازیابی سریع‌تر قدرت دید رضایت دارند. به علاوه نرخ پسرفت لیزیک بسیار پایین است و فقط 5 تا 10 درصد بیماران در سال‌های آتی به درمان ثانویه نیاز پیدا می‌کنند

جراحی لیزیک چشم
lasik

خطرها و عوارض جانبی

با این حال نیز عوارض خاص خود را دارد. اگر ضربه شدیدی به سر وارد شود، فلپ بافت قرنیه جابجا می‌شود، این عارضه یک مورد اورژانسی است و ممکن است آسیب بلندمدتی به چشم بزند. البته چنین پیش‌آمدی بسیار نادر است. پس از آن که فلپ در جای خود التیام یافت، بعید است جابجا شود. همچنین بسیاری از بیماران از خشکی چشم شکایت دارند که یکی از عوارض جانبی جراحی است. آسیب دیدن عصب قرنیه در طول جراحی نیز باعث خشکی چشم می‌شود.

دید برخی بیماران نیز در شب مختل می‌شود. دید بیماران در شب به دلایل زیر کاهش می‌یابد:

  • ورم کردن قرنیه گاهی باعث از بین رفتن قدرت بینایی بیمار در شب می‌شود و مشکلاتی نظیر هاله بینی یا “ستاره” دیدن را نیز در شب به دنبال دارد.
  • دید در شب گاهی به این دلیل کاهش می‌یابد که مردمک بیش از حد گشاد می‌شود و بزرگی آن با اندازه ناحیه اصلاح شده چشم تناسب ندارد. بسیاری از بیماران بلافاصله پس از جراحی با مشکل کاهش دید در شب مواجه می‌شوند، اما این عارضه معمولاً ظرف چند ماه آتی برطرف می‌شود.

این عمل جراحی خطرهای جدی‌تری را نیز به دنبال دارد. آسیب دیدگی‌های شدید و دائمی، برای مثال برجستگی قرنیه، اسکار، اصلاح غیرطبیعی، حساسیت به نورهای خاص و نابینایی، از جمله عوارض جدی است که به ندرت بروز می‌یابد.

اگر نیاز به جراحی‌ دارید که کمترین وقفه‌ای را در زندگی روزمره‌تان ایجاد نکند، این جراحی انتخاب مناسبی به شمار می‌رود. دوران بهبود جراحی آن بسیار کوتاه است و اکثر بیماران متوجه بهبود آنی بینایی می‌شوند و از همان فردای عمل از مزایای کامل آن برخوردار می‌گردند

لازک

عبارت لازک یا LASEK مخفف عبارت Laser Assisted Sub-Epithelial Keratectomy است. این عمل اگر که شما قرنیه ی نازکی دارید و یا چشمتان دارای شرایطی خاص است که انجام جراحی لیزر چشم را کار دشواری می کند، انتخاب خوبی است. در طول این عمل جراحی، به جای استفاده از دو لیزری که در لیزیک به کار گرفته می شوند، فقط از یک لیزر برای بهبود و اصلاح دید شما استفاده می شود.

این عمل ( کراتومیلوز اپیلیتوم با لیزر) از مزایای هر دو روش لیزیک و پی آر کی برخوردار است و در عین حال احتمال بروز عوارض پس از آن پایین است.

بافت اپیتلیوم در این روش مانند روش PRK با محلول الکل ضعیف می‌شود. سپس جراح با چاقو و بدون استفاده از لیزر بافت را با احتیاط می‌برد و فلپ نازکی را از بافت بلند می‌کند. ضخامت فلپ در روش لازک حدود 50 میکرون و در روش لیزیک 100-180  است. در مرحله بعد جراح سطح قرنیه را با لیزر تغییر شکل می‌دهد و پس از آن اپیتلیوم را به سر جای خود برمی‌گرداند. در انتها نیز مانند روش پی آر کی لنز پانسمان روی چشم قرار داده می‌شود تا اپیتلیوم به مرور ترمیم یابد و روی چشم را بپوشاند.

شاید کمی گیج کننده به نظر برسد، اما فرق اصلی بین لیزیک و لازک به ضخامت بافت برش داده شده مربوط می‌شود. در روش لیزیک اپیتلیوم و بخشی از لایه استروما برش داده و بلند می‌شود. اما در روش لازک و پی آر کی فقط و فقط لایه اپیتلیوم برداشته می‌شود.

lasek

تفاوت بین این دو روش چیست؟

تفاوت اصلی این دو عمل جراحی همانطور که در بالاتر نیز به آن اشاره شد، در نحوه ی باز شدن قرنیه برای تابش اشعه لیزر بر لایه زیرین آن است.

گاهی اوقات ویژگی های منحصر به فرد چشمان شما می تواند مشخص کند که انجام کدام یک از این دو روش برای شما مناسب است. به عنوان مثال، اگر شما صاحب قرنیه ای نازک هستید، برای درمان شدن به روش لیزیک داوطلب مناسبی نیستید، و درمان لازک به عنوان جایگزین برایتان توصیه می شود.


جهت معاینه و درمان مشکلات چشمی خود توسط دکتر محمد پریمن از طریق گزینه نوبت دهی اقدام به دریافت نوبت اینترنتی نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید