دوربینی چشم ( هایپروپیا ) چیست؟

دوربینی چشم ( هایپروپیا )
دوربینی چشم ( هایپروپیا ) و درمان آن

دوربینی چشم به عنوان یک بیماری فراگیر تقریبا بیست و پنج درصد از افراد را مبتلا و درگیر میکند. افراد مبتلا به دوربینی چشم، اجسام و مناظر دور را به خوبی میبینند ولی برای دیدن و تمرکز کردن بر روی اجسام و اشیاء نزدیک با مشکل مواجه میشوند.

نشانه ها و علائم دوربینی چشم

افراد مبتلا به دوربینی عموما دچار سردرد و درد در ناحیه چشم ها می شوند و ممکن است در هنگام دیدن و نگاه کردن به اجسام نزدیک چشم خود را جمع کنند ویا درحین کار کردن با اجسام نزدیک دچار خستگی شوند. چنانچه شما علی رغم استفاده از عینک و یا لنز، این علائم را در خودتان مشاهده میکنید، به معاینه مجدد چشم و نسخه ای جدید برای چشمانتان نیاز دارید.

چه چیزی باعث ایجاد دوربینی چشم میشود؟

این اختلال بینایی، زمانی ایجاد میگردد که پرتو نور ورودی به چشم، به جای متمرکز شدن بر روی شبکیه، در ناحیه پشتی شبکیه متمرکز می شود. کره چشم فرد مبتلا به دوربینی، معمولا کوچکتر از حالت طبیعی میباشد.

بسیاری از کودکان با دوربینی متولد می شوند و کره چشم برخی از آنها در حین رشد بدنشان بزرگتر می شود و به اندازه طبیعی می رسد.

گاهی اوقات بیماران، دوربینی را با پیر چشمی اشتباه میگیرند که البته پیر چشمی نیز در دیدن اجسام و اشیاء نزدیک مشکل ایجاد میکند، ولی عوامل این بیماری با عوامل بیماری دوربینی متفاوت است.

افراد مبتلا به دوربینی چشم علایم زیر را تجربه می کنند:

  • متوجه شوند که اجسام نزدیک مبهم و خارج از فوکوس به نظر می رسند، اما اجسام دور واضح هستند
  • برای واضح دیدن باید چند بار پلک بزنند
  • پس از فعالیت هایی که شامل تمرکز بر روی اشیاء مجاور مانند خواندن، نوشتن یا کار با کامپیوتر است، چشم های این افراد خسته یا می شوند.
  • دچارسردرد می شوند
    کودکانی که دوربین هستند اغلب در ابتدا مشکلات واضحی در بینایی خود ندارند. اما اگر این مشکل درمان نشود، می‌تواند منجر به اختلالاتی مانند تنگی چشم یا تنبلی چشم شود.

عوارض دوربینی چشم

  • چپ شدن چشم ها:
    • کودکان مبتلا به دوربینی ممکن است دچار عارضه چپ شدن چشم ها شوند. عینک های مخصوص اصلاح دوربینی می تواند این مشکل را درمان کند.
    • کاهش کیفیت زندگی فرد: عارضه چشمی دوربینی در صورتی که درمان نشود می تواند با کاهش کیفیت زندگی فرد همراه باشد. زیرا فرد به خاطر مشکل بینایی خود نمی تواند وظایف روزانه خود را آن گونه که مایل است انجام دهد. این محدود شدن قدرت بینایی حتی می تواند باعث شود تا از زندگی خود لذت کافی را نبرده و در بعضی از موارد دچار انزوا و ناراحتی شود.
    • خستگی چشم ها:دوربینی اصلاح نشده می تواند باعث این شود که فرد برای دیدن اشیاء نزدیک بیش از حد به چشم خود فشار آورده و دچار خستگی چشم شود. خستگی چشم نیز ممکن است باعث بروز سردردهای روزانه شود.
    • کاهش ایمنی: اگر مشکل بینایی اصلاح نشده نداشته باشید ممکن است امنیت شما و دیگران به خطر بیفتد. این مشکل ممکن است در حین رانندگی اتومبیل یا کار با تجهیزات سنگین خطرات جدی برای فرد و اطرافیان به وجود آورد.
    • هزینه مالی: اصلاح این عیب انکساری چشم می تواند هزینه های زیادی به همراه داشته باشد. به عنوان مثال هزینه معاینه چشم و خرید عینک از جمله مواردی است که هر ساله به هزینه های فرد اضافه خواهد شد.

    درمان دوربینی چشم

    عینک های طبی

    افراد مبتلا به دوربینی ممکن است برای مطالعه، کار ، رانندگی و/یا تماشای تلویزیون به عینک نیاز داشته باشند، اگرچه بسیاری از افراد دارای اختلال دوربینی ترجیح می دهند همیشه از عینک خود استفاده کنند.

    این ها دارای عدسی هایی هستند که به طور خاص برای شما ساخته شده اند و اطمینان حاصل می کنند که نور به درستی روی پشت چشم شما متمرکز می شود.

    لنزهای تماسی

    برخی از افراد این لنزها را به عینک ترجیح می دهند زیرا سبک وزن هستند و تقریباً نامرئی هستند

    جراحی لیزر چشم

    لیزر برای تغییر شکل قرنیه استفاده می شود، که ممکن است به این معنی باشد که نیازی به استفاده از عینک یا لنز نیست.

    درمان های طبیعی دوربینی چشم :

    خوردن هویج برای بینایی شما مفید است.
    از ورزش های مخصوص چشمان استفاده کنید.از آنجایی که چشم ها دارای ماهیچه هستند، می توان از برخی تمرینات چشمی برای سلامت این عضلات استفاده نمود.
    استراحت کافی چشم ها در حین انجام کارهای ظریف
    خواب کافی
    نور محیطی مناسب برای چشم
    اجتناب از سیگار کشیدن
    مراجعه منظم به چشم پزشک برای انجام معاینات ضروری

    عینک ساده ترین و ایمن ترین درمان است. لنزهای تماسی و جراحی لیزر چشم خطر احتمالی عوارض دارند و معمولا برای کودکان خردسال مناسب نیستند.

    آیا دوربینی چشم با افزایش سن بدتر می شود؟

    مشکل دوربینی چشم می تواند با افزایش سن بدتر شود، بنابراین ممکن است با افزایش شن لازم باشد شماره عینک سالمند افزایش یابد. بنابراین لازم است سالمند سالانه به پزشک متخصص چشم مراجعه نماید و براساس وضعیت چشم عینک خود را تعویض نماید

    دیدگاه خود را بنویسید