عمل فمتولیزیک

فمتولیزیک FemtoLasik: در حال حاضر، یکی از دقیق ترین و کم خطرترین انواع جراحی لیزر چشم برای اصلاح عیوب انکساری چشم در جهان میباشد.

اگر برای عمل لیزیک استرس دارید و یا اگر در جراحی لیزیک، وجود تیغ جراحی برای برش نازک فلپ قرنیه، شما را نگران میکند، روش فمتولیزیک بهترین گزینه برای شماست. فمتولیزیک (یا لیزر فمتوسکند) روشی است که در آن تیغ جراحی وجود ندارد. در این روش که لیزیک بدون تیغه یا لیزیک تمام لیزر هم نامیده میشود، جراح از دو نوع لیزر برای تصحیح بینایی استفاده می نماید.

در واقع برای برش قرنیه، تیغی در این نوع لیزیک وجود ندارد. برای همین است که این نوع لیزیک را لیزیک تمام لیزر ( فمتولیزیک) می نامند. در فمتولیزیک، حتی برش قرنیه نیز با نور لیزر انجام میشود. در ابتدا یک لیزر فمتوسکند فوق سریع برای ایجاد یک فلپ نازک در قرنیه (سطح جلو چشم ) استفاده می شود. سپس لیزر اگزایمر، مورد استفاده قرار می گیرد تا بافت زیرین قرنیه را برای اصلاح بینایی، مورد تابش قرار دهد.

femtolasik

مزایای عمل فمتولیزیک چشم

این عمل نیز مانند عمل لیزیک چشم و لازک چشم عملی سر پایی محسوب می شود و فرد نیازی به بستری شدن پس از اعمال این عمل ندارد و بلافاصله بعد از انجام فرد می تواند به منزل برود ، همچنین به مانند عمل لیزیک چشم سرعت انجام این عمل نیز بالاست و نیازی به حضور طولانی مدت فرد در اتاق عمل نیست.

حال فرصت آن است که به برخی از مزایای عمل فمتولیزیک به صورت موردی و تیتر وار اشاره ای کنیم ، مزایایی نظیرِ :

  1. کاهش ریسک به وجود آمدن آستیگماتیسم پس از جراحی رفع عیوب انکساری در چشم
  • کاهش خطر خراش به هنگام برش دادن لایه رویی چشم به همراه تیغ
  • کاهش ریسک خطا به هنگام برش چشم با تیغ
  • کاهش تعداد و میزان عوارض جانبی پس از عمل فمتولیزیک چشم
  • کاهش خطر و احتمال بروز عفونت در چشم فرد
  • دوره نقاهت بسیار کوتاه و کم‌تر از دیگر عمل های موجود برای رفع عیوب انکساری چشم
  • عدم وجود ترس از ورود تیغ به چشم در این جراحی برای فرد مراجع
  • برش ایمن تر و دقیق با لیزر به جای تیغه
  • باز گرداندن سطح و سطوح برش داده شده در جای خود ، دقیق تر از دیگر عمل های رفع عیوب انکساری چشم
  • و …

معایب و عوارض در عمل فمتولیزیک چشم

این عمل به حدی کارآمد و به روز است که نمی توان برای آن خطرات، معایب و عوارض چشم گیری را مثال زد اما تابع قانون موجود در طبیعت علم پزشکی که هر عملی دارای عوارضی است. اندک خطرات و معایب و عوارض موجود در این عمل را نیز در اینجا ذکر می کنیم :

  1. به دلیل نبود تیغه و به دلیل استفاده کردن از لیزر برای برش ممکن است برش به صورت کامل رخ ندهد
  2. در موارد بسیار نادر تر از دیگر عمل های موجود برای رفع عیوب انکساری ممکن است سطح بریده شده در جای خود قرار نگیرد
  3. احتمال بسیار کم بروز عفونت در چشم عمل شده
  4. احتمال پایین به وجود آمدن سوزش و التهاب و قرمزی در چشم مورد جراحی قرار گرفته
  5. احتمال به وجود آمدن دیگر عیوب از عیوب انکساری چشم و یا به عبارتی احتمال به وجود آمدن نزدیک بینی چشم، دور بینی چشم و آستیگماتیسم
  6. برش های ناقرینه قرنیه
  7. وجود چین و چروک در برش های ایجاد شده در چشم
  8. ایجاد انقباض در چشم افراد

لازم به ذکر است که اگر درد فرد با استفاده از مسکن ها تسکین نیافت و یا فرد با مسئله ای غیر عادی و غیر معمول برخورد کرد باید بی هیچگونه خود درمانی ای به سرعت خود را به پزشک معالج خود برساند تا در صورت نیاز اقدامات لازم را به همراه متخصص پیگیری نمایند.

تفاوت عمل لیزیک و فمتو لیزیک

همانطور که پیش تر گفته شد تفاوت اصلی لیزیک و فمتولیزیک در نحوه ی برش دادن قرنیه و آماده نمودن آن برای تابش لیزر اکسایمر میباشد. که در عمل لیزیک این کار توسط یه دستگاه کوچک بنام میکروکراتوم صورت میگیرد، اما در فمتولیزیک این کار توسط اشعه ی لیزر فمتوسکند صورت میگیرد.

سن مناسب برای عمل فمتولیزیک چشم

این عمل نیز مانند دیگر عمل های رفع عیوب انکساری چشم بهتر است که پس از گذشت یک سال از ثابت شدن شماره چشم فرد انجام گیرد به دلیل آنکه اگر پیش از این سن انجام گیرد امکان بازگشت ضعف بینایی وجود دارد .

اگر پس از این سن صورت پذیرد احتمال بروز کاتاراکت (آب مروارید چشم) را افزایش می دهد.

حال این بازه سنی برای کدام سنین است ؟

نمی توان یک حکم کلی برای همه افراد صادر کرد و سن دقیق هر فرد را پزشک معالج با توجه به ویژگی های چشم هر فرد مشخص می کند اما سن ثابت شدن شماره چشم به طور کل بین ۱۸ تا ۲۵ سالگی است .

زمان مناسب برای انجام عمل یک سال پس از آن و به عبارتی در سنین ۱۹ تا ۲۶ سالگی است اما همان طور که ذکر شد بهتر است متخصص در این امر و سن مناسب افراد نظر دهد.

همانطور که در بخش عوارض عمل فمتولیزیک چشم ذکر شد بهتر است بدانید ایت عمل عوارض چندانی ندارد و در صورتی که بخواهید وارد جزئیات شوید همچون دیگر عمل ها بوده و نمی توان برای عوارض عمل فمتولیزیک چشم دسته بندی خاصی را در نظر گرت.

چه کسانی می توانند جراحی فمتولیزیک داشته باشند؟

متخصصان می گویند تقریبا هر کسی که مبتلا به نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم است، کاندیدی خوب برای لیزر فمتوسکند است. اگر سن شما بین 18 تا 60 سال باشد و خطاهای انکساری شما در طی یک سال گذشته تغییر نکرده باشد، FEMTO LASIK می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

چه افرادی مناسب فمتولیزیک نیستند؟

کسانی که عفونت‌های ویروسی چشم، تبخال، دیابت، قوز قرنیه و هر بیماری دیگری که نیاز به درمان کورتیزون دارند، مناسب فمتولیزیک نیستند.

برای مشکلات بینایی مرتبط با سن، که در بعضی موارد به عنوان پیر چشمی شناخته می‌شود، فمتولیزیک راه حل ایده آلی نیست. در اینجور موارد ما استفاده از لنزهای چند منظوره را پیشنهاد می‌کنیم.

افرادی که از چشم بسیار خشک رنج می‌برند یا قرنیه نازک دارند اغلب برای جراحی فمتولیزیک در نظر گرفته نمی‌شوند. با روش جایگزین اما عالی پی آر کی به نتیجه بهتری دست می‌یابند.

مراقبت های قبل از عمل فمتولیزیک

1.اگر از لنز تماسي نرم استفاده مي کنيد، حداقل از یک هفته قبل از عمل فمتولیزیک، استفاده از لنزتان را متوقف کنيد.
2. اگر از لنز تماسي سخت استفاده مي کنيد، حداقل ۳ تا ۴ هفته قبل از عمل، استفاده از لنزتان را متوقف کنيد.
3. روز قبل از عمل و یا صبح روز عمل، حتما استحمام کنيد و لبه پلک ها را با شامپو بچه رقيق شده بخوبي شستشو دهيد. بخاطر داشته باشید که در 4 روز اول بعد از عمل فمتولیزیک، برای استحمام محدودیت دارید.


4. روز عمل به هيچ وجه از عطر، ادکلن و ساير مواد معطر استفاده نکنيد (دستگاه ليزر نسبت به بو حساس است) و از آرايش لبه پلکها جدا اجتناب نمایید.
5. عمل فمتولیزیک نیاز بـه ناشـتا بـودن کاندیدای جراحی ندارد.لذا بهتر اسـت قبل از مراجعـه برای عمل حتمـا یک وعده غـذاي سـبك ميـل نماييد.

مراقبت های بعد از عمل فمتولیزیک

1. پس از عمل فمتوليزيک، احتمالا ديد چشمتان تار است. نگران نباشيد. اين حالت طبيعي و قابل انتظار است. بینایی شما طي دو تا سه هفته آينده شفافتر خواهد شد. و سپس کاملا واضح میشود.
2. بهتر است طي هفته اول موقع خواب از محافظ چشمي (شيلد) يا عينک محافظ استفاده کنيد تا باعث شود که هنگام خواب چشمان خود را نمالید.


3. قطره هاي چشمي خود را طبق تجویز پزشک جراح خود استفاده کنيد. بيـن دو قطره 5 دقيقـه فاصله بگذاريد. قطره ها را میبایست در زمان بيداري استفاده کنید.در هنگام خـواب نیازي بـه ريختن قطره نيسـت و بـراي ايـن منظـور نیاز نیست بیدار شوید. صبـح بعـد از بيـدار شـدن مجـددا زمـان ريختـن قطـره هـا را تنظيـم نمایید.


4. کارهاي چشمي مثل رانندگي، تلويزيون، مطالعه، موبایل،کامپیوتر و ….. تا جائيکه ميزان بينائي شما کافي باشد و خسته نشويد، منعي ندارد.
5. چند رو اول بخاطر حساسیت چشم به نور، در منزل و در هفته های اول، بيرون از منزل از عينک آفتابي استفاده کنيد.
6. مراقب باشيد که طي ماه اول فشاری به چشم های خود وارد نکنید. تا دوماه هرگز اجسام سنگین بلند نکنید و چشمتان را مالش ندهيد.


7. حداقل طي دو هفته اول پس از عمل فمتولیزیک، از آرايش لبه پلک ها و اطراف چشم اجتناب کنيد. استفاده از لنزهای زیبایی تا سه ماه بعد از عمل فمتولیزیک ممنوع است و پس از آن بايـد در روز معاینه با مشورت با پزشک استفاده شود.
8. تا حدامکان از كشيدن سيگار بعد از عمل حداقـل بــه مدت 2هفته خودداري کنید و در محيطي كــه دود سـيگار، قليان و … وجــود دارد، حضور نداشته باشيد.


9. احتمال سوزش، ریزش اشک و احسـاس جسم خارجي در چشم در چند روز اول بعد از عمل Femto Lasik وجـود دارد. میتوانیداز قـرص مسكن يـا قطره طبـق دسـتور پزشـك استفاده نماييـد.
10. دو تا سه هفته پس از عمل لیزیک بدون تیغه، استخر نرويد و پس از آن نيز از عينک شنا استفاده کنيد. حداقل تا سه ماه پس از عمل شيرجه نزنيد.
11. حداقل تا دوماه پس از انجام لیزیک بدون تیغه، از ورزشهای سـنگين از قبيـل رزمی، بوکس، وزنه برداری، کشتی و يـا سـر زدن بـه تـوپ در فوتبال پرهیز نماييـد.

نوبت دهی

جهت معاینه توسط دکتر پریمن و انجام عمل فمتولیزیک از طریق این لینک اقدام به دریافت نوبت نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید