نزدیک بینی ( میوپیا ) چیست؟

میوپیا یا نزدیک بینی یکی از عیوب انکساری است، به این معنی که چشم نمی‌تواند نور را بطور مناسب برای تمرکز بر روی یک نقطه‌ی متمرکز و دیدن واضح تصاویر منکسر یا منعکس کند. اشیاء نزدیک واضح به نظر می‌آیند اما اجسام دور تار به نظر می‌رسند.


علائم نزدیک بینی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • اجسام دور، تار به نظر می‌رسند.
  • کودکان ممکن است مشکل خواندن تخته سیاه را داشته باشند اما به راحتی می‌توانند کتاب بخوانند.
  • خستگی چشم
  • سر درد
  • بدتر شدن علائم در طول زمان


علت بوجود آمدن

ممکن است نتیجه‌ی کشیدگی بیش از حد چشم باشد، که جبران نمی‌شود زیرا در افراد نزدیک‌بین به دلایل ناشناخته‌ای عدسی داخلی دیگر با نازک شدن و کشیدگی قادر به کاهش قدرت خود نمی‌باشد. این امر باعث می‌شود که تصاویر به جای شکل‌گیری روی شبکیه چشم در جلوی آن تشکیل می‌شوند.

به طور کلی این عقیده وجود دارد که نزدیک بینی چشم در نتیجه‌ی ترکیبی از عوامل ژنتیکی و زیست محیطی، مانند کار زیاد که نیاز به نگاه کردن به اجسام نزدیک به چشم دارد بروز پیدا می‌کند. اغلب این وضعیت در دوران کودکی ایجاد می‌شود و تا اویل بزرگسالی بدتر می‌شود.

در برخی از موارد مشکل در این مرحله به دلیل عدم وجود عوامل استرس‌زای دیگر و یا اتمام رشد بدن ثابت می‌شود. بسیاری از کارشناسان معتقدند که نزدیک بینی ارثی است، اما مطالعات نشان داده‌اند که برخی مشاغل بیشتر باعث بروز نزدیک بینی می‌شوند.

متخصصان ژنتیک یک الگوی قابل پیش‌بینی برای نزدیک بینی چشم ارائه کرده‌اند. کودکان متولد شده از پدر و مادر نزدیک‌بین بیشتر در معرض خطر این مشکل هستند، اما برخی نیز ممکن است دچار این وضعیت نشوند. کودکان دیگر حتی با وجود اینکه هیچ کدام از پدر و مادرشان نزدیک بین نیستند مبتلا به این مشکل می‌شوند. در این شرایط عوامل محیطی ممکن است منجر به افزایش نزدیک بینی شوند. خواندن بیش از حد، استفاده از کامپیوتر، و کار با سوزن نمونه‌های متداول از عوامل خارجی هستند که ممکن است در نزدیک بینی نقش داشته باشند.

درمان آن

افراد مبتلا معمولاً با تنگ کردن چشمان خود کمی بهتر قادر به دیدن اجسام دور هستند زیرا باعث کاهش ابیراهی کروی (درجه‌ای که نوری که به عدسی برخورد می‌کند در اثر انکسار منحرف می‌شود) می‌گردد.

تمام درمان‌های دوبینی هدف مشترکی دارند؛ امکان دید بهتر اجسام دور. عینک، لنزها یا جراحی و یا ترکیبی از این روش‌ها، ممکن است برای درمان نزدیک بینی استفاده شوند.

احتمال بهبودی

معمولاً افراد در سنین 7 تا 18 سالگی بیشترین تغییر را دارند. برخی کارشناسان معتقدند که این امر به دلیل ترکیبی از رشد بدن و تکالیف زیاد مدرسه (یعنی خواندن زیاد) است که فشار بسیار زیادی را بر سیستم فوکوس طبیعی چشم گذاشته و منجر به نزدیک‌بینی می‌گردد. به طور معمول، نزدیک بینی قابل کنترل است و بینایی می‌تواند به طور چشمگیری با استفاده از لنزهای اصلاحی بهبود یابد. جراحی اصلاح عیوب انکساری نیز برای بسیاری از بزرگسالان یک راهکار است.

پیشگیری

برخی از متخصصین مراقبت از چشم بر این باور هستند که می‌توان اقداماتی را برای کند کردن پیشرفت این عارضه انجام داد. با اینکه هیچ مدرک قطعی مبنی بر اثربخشی آنها وجود ندارد، اما پیشنهاد می‌شود که رعایت اقدامات احتیاطی و عادات زیر ممکن است میزان نزدیک بینی در فرد را کاهش دهد:

  • هنگام خواندن نوشته‌ها آنها را ۳۵ تا ۴۰ سانتی‌متر از چشمان خود دور کنید.
  • همیشه از کافی بودن نور اتاق برای جلوگیری از خستگی چشم در حین کارهای از فاصله‌ی نزدیک مطمئن شوید.
  • قبل از شدید شدن علائم با یک چشم پزشک صحبت کنید.
  • اگر بیشتر در معرض خطر نزدیک بینی هستید بطور سالانه به چشم پزشک مراجعه کنید.
  • اگر تمام روز با کامپیوتر کار می کنید، در طول روز به دفعات به چشمان خود استراحت دهید، برای مثال از پنجره به دور دست نگاه کنید.

دکتر محمد پریمن

جهت ویزیت و درمان مشکلات چشمی خود میتوانید از طریق گزینه دریافت نوبت اقدام به دریافت نوبت اینترنتی نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید